Mis siis kui…?

veebruar 9, 2016 0 Permalink 1

See on väga paindlik ja loovust arendav mäng nii vanemale kui ka lapsele.

Lisaks saab selle mängu käigus õpetada viisakust, veidrates olukordades toimetulekut, abivalmidust, eneseväljendust, enesekaitset jpm.

Sobib mängimiseks peaaegu, et igal pool, kus vestelda saab: autosõidul, kodus, õues, rattasõidul, jne.

Tegemist on ikkagi mänguga ja suhtumine võiks olla ka mänguline. Mõnikord võib mõne teema arutamine olla hirmutav nii vanemale kui ka lapsele, seepärast on mängulise kerguse säilitamine oluline, et vajalikud asjad saaks edastatud, aga emotsionaalselt hirmu vmt lapsesse ega vanemasse endasse ei jääks.

Sobiv vanus: alates arutlemise tasemele jõudnud rääkimisoskusega lapsest.

Õpetus:

Vali sobiv eesmärk, millele mängus keskendutakse. Võib ka kõiki olukorra teemasi segamini kasutada, aga pigem soovitan alguses ühte teemat käsitlevaid küsimusi.

  • Viisakus
  • Veidrad olukorrad
  • Abivalmidus
  • Toimetulek
  • Esmaabi
  • (teiepoolsed ideed täiendamiseks?)

Küsimist võib alustada umbes nii:

“Mis teed siis, kui oled poes ning kogemata tagurdad ajutiselt üles seatud riiuli otsa ja see ümber kukub?”

Veendu, et laps saaks läbi mõelda kõik detailid: kelle poole pöördub; kuidas ja mida täpselt ütleb; kui miskit katki läheks, mis siis? jne.

“Mis sa täpselt ütled, kui keegi astub sulle poes ligi ja ulatab su kinda, mis hetk tagasi oli sul märkamatult maha kukkunud?”

“Mis teed, kui tuled koju ja maja uks on lukus, võtit pole ja meie oma telefonidele ei vasta?”

“Mis teed, kui rongis, kus on palju rahvast astub keegi su jalale ja sul on väga valus. See inimene märkab, et sa “ai” ütlesid, aga ta käskis sul endal kaugemale minna. Kuidas lahendad selle olukorra nii, et sa pärast tunneksid ennast hästi ja tead, et ka teine inimene ei tunne pahameelt?”

“Mis teed, kui avastad, et oled väljunud bussis/rongis üks peatus varem/hiljem?”

“Mis teed, kui oled kodust kaugel, oma telefoni maha unustanud, aga sul on kindlasti vaja meile helistada?”

Jälgi, kelle poole ta pöörduks, kuidas sõnastab lauseid, küsimusi jne.

“Mis teed siis, kui jalutad pargis ja näed haavatud looma?”

“Mis teed siis, kui jalutad tänaval ja näed endast väiksemat last üksinda lahinal nutmas?” 

Alati lase lapsel täielikult väljendada tema versioon vastusest, ilma vahele segamata või imelikke nägusi – enda hinnangut välja näitamata. Kui on miskit vaja korrigeerida, siis võid suunata: “Võib-olla sobiks ka sellist lahendust kasutada, mis arvad? Või tuleb sul mingi veel parem mõte?”

Küsimusi võib suunata ka hoopis teistsuguse eesmärgiga mõtlemisvõime arendamiseks:

“Kui sa näed imeilusat päikeseloojangut, kuidas sa selle eest loodust tänaksid?”

“Kui sa tahaksid oksal oleva linnu tähelepanu saada, kuidas sa seda hääletult teha saaksid?”

“Kui vaatad õues jalutavat kassi ja tahaksid teda paitada, kuidas seda toast väljumata teha saaksid?”

Sellised küsimused suunavad last loovalt väljamõtlema visualiseerimisvõimete tagamaid, millede üle mõtisklemine ka lapsevanemele suuresti kasuks tuleb.

Comments are closed.

Soovid meie tegemistega sammu pidada?

Ole kaaslaseks sellel retkel ja saa osa meie uusimatest juttudest ja artiklitest!

Liitu meie uudiskirjaga!

Meie spämmi ei saada - mitte kunagi! ;)

Bitnami